Long time ago! - Reisverslag uit Kadıköy, Turkije van Wieteke Konings - WaarBenJij.nu Long time ago! - Reisverslag uit Kadıköy, Turkije van Wieteke Konings - WaarBenJij.nu

Long time ago!

Blijf op de hoogte en volg Wieteke

02 Mei 2015 | Turkije, Kadıköy

Het werd eens tijd om weer een blog te schrijven!

Maandag 13 april
Helaas voelde ik me nog steeds niet helemaal lekker en heb ik uitgeslapen en ben ik daarna in de zon gaan zitten. In de avond gegeten en verder niet veel bijzonders gedaan.

Dinsdag 14 april
Om 10:00 moesten we op school zijn en daarna hebben we de boot teruggepakt naar kadikoy. Hilde en ik hebben even bij een winkeltje wat lekkers gehaald en wat te drinken en we zijn op de rotsen gaan zitten aan zee. Heerlijk in de zon! We hebben daar de hele middag gelegen en zijn rond 4 uur naar Vodafone gegaan voor een nieuw abonnement. De mensen bij de Vodafone herkennen ons voort en elke keer als we binnenkomen beginnen ze te lachen. Met een nieuw abonnement op zak zijn we boodschappen gaan doen en zijn we naar huis gegaan.

Woensdag 15 april
Natuurlijk weer een dag school. Na school zijn we meteen boodschappen wezen doen en hebben we samen gekookt en gegeten. Na het eten hebben we ons klaargemaakt voor een avondje uit! Eenmaal aan de drank en de spelletjes besloten Anouk en Hilde om toch thuis te blijven. Shirley en ik besloten om samen op stap te gaan en we hadden de dolmus naar Taksim gepakt. In de dolmus raakte we aan de praat met een man. Hij werkte bij een rock café en nodigde ons uit om een drankje te komen doen. Een betrouwbare nette man, en dus gingen we een kijkje nemen. Eenmaal binnen bleek het niet onze smaak te zijn. Echte pure rock, daar hadden we niet veel zin in en we besloten om naar een club te gaan. De eerste club waar we waren was erg leeg. WE kregen wel gratis shotjes aangeboden, maar die hebben we afgeslagen want wie weet wat erin zit! We hebben gedanst in een lege club, en het was nog gezellig ook! We ontmoette een jongen en een meisje en voor zo ver Shirley en ik weten is het nog steeds een groot raadsel hoe we ermee aan de praat zijn geraakt etc. Het meisje besloot met ons mee naar een andere club te gaan. In club Beat was het blijkbaar te doen, wat een drukte en wat een gezelligheid! Het ene na het andere shotje ging erin en voor we het wisten begon de Moskee al te roepen. Jaja, we sliepen om 7 uur! Op de terugweg kwamen we een Nederlander tegen, een man die noten aan het verkopen was. Ja wie verzint het.. midden in de nacht.

Donderdag 16 april.
Ik werd wakker en ik wist niet meer wat voor of achter was en links en rechts. Mijn hoofd bonkte en bij elke beweging werd ik misselijk. Een flinke kater als gevolg van de stapavond! Ik heb de hele middag brak in bed gelegen en rond half 4 ben ik gaan douchen en ging ik verder uitbrakken in de zon op het dakterras (Anouk zat er ook al!) Rond 17:30 gingen we ons klaarmaken voor een lekker avondje uiteten voor Shirley haar verjaardag! De mannen bij het restaurant 'my chef' herkennen ons, omdat we vaak komen en ze denken dat we dochters zijn van de sultan (een grap van ons vaders)

Vrijdag 17 april
Op deze mooie warme dag zijn we eerst met z'n alle boodschappen gaan doen en daarna zijn Shirley en ik naar de Vodafone gegaan. Veel gedoe! We moesten een uur wachten dus zijn we in de tussentijd wat winkeltjes gaan bekijken.. Helaas kwamen we met veel tasjes thuis wat betekent dat we veel gekocht hadden. "OHHH, wieteke moet je hier kijken!" "SHIRLEY!! NOG EEN WINKEL!" etc etc. Een winkelstraat die we nog niet ontdekt hadden! En wat een leuke prijsjes allemaal €3 voor een shirts etc. Na de winkeltjes, inmiddels 2 uur later, zijn we naar de Vodafone gegaan. Het wachten duurde erg lang.. hij sprak geen Engels en hij hielp dus ondertussen andere mensen. Op het Turkse tempo laten we maar zeggen. Maar uiteindelijkh ad hij het briljante idee om via google translate te communiceren. Na dat gedoe zijn we naar huis gegaan en hebben we samen gekookt en gegeten op het dakterras. Erg gaaf met zonsondergang! Na het eten hebben we snel onze tas in moeten pakken voor CAPPADOCIAAAAAAAA!!!! Om 00:00 zouden we vertrekken van het busstation in Kadikoy.

Zaterdag 18 april
Om 11:00 zijn we met de bus gestopt bij een zoutmeer, de grootste van Turkije! We kregen zout op onze handen en moesten dit daarna afspoelen. Het voelde heerlijk zacht! Bij het meer stonden veel mensen in het water met blote voeten, dit blijkt goed voor je te zijn. Wij hebben die overgeslagen want het waaide erg hard. Daarna hebben we tegenover het zoutmeer ontbeten. Het was een typisch turks ontbijt. Je kreeg een bordje met kaas, olijven en honing en boter. Een borjde met sla, komkommer en tomaat en een mandje met voorverpakt brood. Om 13:00 kwamen we eindelijk in Cappadocia aan. We zouden eigenlijk 09:00 er moeten zijn maar we hebben in totaal 13 uur in de bus gezeten. De bus reed 40km per uur (GEEN GRAP!) en soms stopte de bus ermee toen we een berg opreden. Tijd om te rusten was er niet want er stond meteen een druk programma voor ons klaar. We zijn naar een vallei geweest en mochten daar een half uur rondlopen. Het was lekker weer dus hebben we ook in het zonnetje gezeten. Daarna zijn we naar een shop gegaan waar ze pottenbakken. (of iets in die richting) de zon trok meer onze aandacht! In de avond hebben we gegeten bij het hotel, open buffet en je kon alles pakken wat je maar wilde! Dat was erg luxe. Na het eten hebben Shirley en ik onze bikini aangetrokken en zijn we nog gaan zwemmen in het binnenzwembad. Het was zo ontzettend warm, we wilde eigenlijk ook een sauna pakken maar dat was dus niet nodig. Na het zwemmen zijn we weer naar onze hotelkamer gegaan, waar Hilde al was. Ze zou in bad gaan, dat ging een beetje mis want ze vertelde dat het bad lekte en er dus centimers water in de badkamer lag. Na nog wat gekletst te hebben zijn we gaan slapen, driepersoonskamer, en hadden we onze wekker op 05:00 staan omdat we een ballonvaart wilde doen boven cappadocia met zonsopgang. De receptie zou om 05:00 bellen maar om 05:45 ging de telefoon. Hilde nam op maar gene gehoor. De receptie belde weer en het blijkt dat de ballonvaart doorgaat. We hebben ons als een dolle aangekleed en klaargemaakt! Een kwartier later krijgen we te horen dat de ballonvaart toch niet doorgaat. We hadden onze pyama weer aangedaan en zijn verder gaan slapen tot 07:30. Toen ging het geluid van de afgrijselijke wekker wéér. Tijd om op te staan! We hebben ontmeten in het hotel, weer buffet en hebben daarna uitgecheckt. We zijn met de bus naar Underground city gegaan, maar toen ik in het begin van de 'grot' stond wist ik al dat ik dat niet zou gaan trekken. Ik keek om het hoekje, waar de route zou starten, en het was erg smal en klein. Ik had besloten om niet mee te gaan en ben naar buiten gegaan en heb daar in het zonnetje gewacht op de groep. 10 minuten later kwame er iemand van de groep aan, in paniek, ze kon ook niet tegen de kleine ruimtes. We hebben samen in de zon gegzeten en wat gekletst! Ze kwam uit Spanje :-) na de Underground city zijn we naar winetasting gegaan. Om 10:00 in de ochtend wijn! Werkt dat zo hier? Haha. Hierna zijn we naar een andere vallei gegaan en hebben daar rondgewandeld. We hadden het hele weekend een gids bij maar zijn verhalen waren oersaai. Na het wandelen zijn we gaan lunchen, dat was ernaast. Het was een typisch Turks tentje. Ik had kip met rijst en wat saus en natuurlijk Turks brood. Maar helaas kon ik niet zo goed genieten van het eten omdat ik zag dat de obers niet heel hygienisch bezig waren. Na het lunchen zijn we weer in het zonnetje gaan zitten en uiteindelijk in de bus terug naar Kadikoy! Home sweet home. Om 15:00 vertrokken we vanuit Cappadocie en uiteindelijk lag ik om 03:00 in bed en dat betekent dat we dus 12 uur in de bus hebben gezeten.

20 april
Ik heb de hele dag geslapen, ik was inmiddels oververmoeid, en ben dus ook niet naar school gegaan. Om 14:00 ben ik naar het dakterras gegaan en heb ik daar in de zon gezeten. Daarna zijn Shirley en ik boodschappen wezen den en hebben we op de terugweg bij het bakkertje een pide gegeten. Ik had een pide met aardappel erin, heerlijk!! In de avond hebben we gekookt en daarna ben ik met Hilde, Anouk en haar zusje wat wezen drinken bij Le Man Kultur. Ik was een beetje duizelig van de vermoiedheid en dus ben ik na mijn drankje en chocoladetoetje naar huis gegaan en ben ik in bedje gedoken!

21 april
De volgende dag was ik nog erg duizelig maar toch heb ik me aangekleed om mee naar school te gaan. Eenmaal bij de boot ben ik omgedraaid omdat ik zo duizelig was en het niet verstandig zou zijn als ik mee zou gaan. Ik heb de hele dag weer geslapen en in de avond gekookt en optijd naar bed. Inho was die dag jarig en ik heb hem een ballon gestuurd met een kaartje waarin staat dat we samen naar Marco Borsato gaan in oktober!!

22 april
De volgende dag wilde we naar school gaan maar de lessen vielen uit dus hadden we een dagje vrij! We hebben onze tas ingepakt voor Antalya want diezelfde avond vertrokken we naar Antalya!! Om 20:30 gingen Shirley en ik met de bus naar Antalya, we kwamen de volgende dag om 11:00 aan bij de Manavgat waterfall. Er liep een man rond met een aapje, erg zielig want het aapje zat aan een soort riempje en iedereen wilde ermee op de foto. De Manavgatt waterfall was niet heel erg bijzonder en we hebben gezocht naar iets lekkers om te eten, we kwamen uit bij een broodje doner! Na het eten zijn we terug de bus in gegaan om naar het hotel gegaan. We kwamen rond 13:00 aan bij het hotel en na het inchecken zijn we meteen wat gaan eten en uiteraard hebben we daarna metene onze bikini aangetrokken en een cocktail gehaald!

We hebben ons goed vermaakt met onbeperkt drinken en eten. Het was een soort 3 daags festival "Madness" waar alleen maar studenten waren. 1000 studenten in 1 hotel met 11 zwembaden en een strand, HEERLIJK! We gingen aan de bar een "sex on the beach cocktail" bestellen en er kwam een vervelende jongen langs ons staan en hij hliep ook mee naar onze ligbedden. Eenmaal op de ligbedden ging hij ook naast ons liggen en begon over vanalles te praten. Hij vroeg of we wiet wilde roken en we hebben hem duidelijk gemaakt dat we dat niet willen. Helaas hield hij er niet over op en we wilde bijna van ligbedden veranderen. Hij vroeg of ik een slok drinken van hem wilde en ook dat weigerde ik.. waarnaar hij het hele glas over me heen goot. Ik werd boos en zei dat hij nu weg moest gaan. Hij bleef liggen maar we negeerde hem waardoor hij op een gegeven moment zei dat hij zou weggaan. EINDELIJK!! We hebben hem sindsdien niet meer gezien gelukkig. We hebben daarna lekker genoten van de zon! Op een gegeven moment kregen we het koud en zijn we naar de kamer gegaan om eigenlijk te douchen. Maar we waren moe van de busreis en dus besloten we even een uurtje te liggen. Maar toen.... schoten we om half 9 wakker!! WOEPS, paniek!! Want het buffet is om 21:00 u gesloten. We zijn als een gek naar het diner gerend en hebben daar nog uitgebreid gegeten. Daarna hebben we gedoucht en ons klaargemaakt voor een feestje! We hebben die avond veel mensen ontmoet en ook onze flatgenoten waren er, het was echt een top avond!

23 april
De volgende dag zijn we om half 11 opgestaan en zijn we naar het zwembad gelopen. Toevallig kwamen we Jaffar, Zaamen en Anthony tegen en we gingen dus samen naar het zwembad toe. We hebben daar gechillt tot de lunch. Om 14:00 was het tijd voor de lunch en hebben we natuurlijk flink veel gegeten. We zijn even naar het strand geweest maar dat was maar heel kort want het waaide er behoorlijk hard. We hebben de rest van de middag aan het zwembad gelegen en lekker gezwommen. Om 17:00 gingen we ons even snel omkleden, want er was een strandfeestje gaande en die wilde we natuurlijk niet missen! Na het strandfeestje zijn we gaan avondeten en Anthony was behoorlijk zat, hilarisch! Hij had 5 koffie besteld en voor zichzelf een hot chocolate.Alleen hij wist niet dat Shirley vanalles in zijn kopje had gedaan, cake/koffie/peper etc. Hij at alles gewoon op en vond het heerlijk, we lachten ons helemaal scheef! We zijn na het eten even naar de kamer gegaan en jasjes gepakt want er was uiteraard in de avond weer groot feest! Veel mensen weer ontmoet en we hadden op een gegeven moment een soort schuimparty. De sex on the beach cocktail vloeide ook rijkelijk! Onze flatgenoten kwamen ineens met een grote bloem aanzetten.. wat bleek, de volgende ochtend zagen we een lege vitrine kast en daar zat de bloem dus in! Haha. We hebben heerlijk gefeest en sliepen rond 4 uur. Het wekkertje ging weer om 8 uur en we moesten uitchecken.. helaas :( We hebben nog afscheid genomen van onze vrienden en zijn redelijk gebroken de bus in gegaan. De busrit was vreselijk!! Het duurde eeuwig en om 00:00 ging de bus kapot, we hebben 2 uur moeten wachten op een verlaten plek. De motor was kapot en dit moest dus gemaakt worden door de chauffeurs. 2 uur later reed de bus weer, EINDELIJK, en we waren uiteindelijk om 4 uur in de nacht thuis. De volgende dag was ik helemaal gebroken en heb ik lekker uitgeslapen.

27 april.
om 06:30 ging de wekker weer, tijd voor een les op school! English for media studies wel te verstaan, het was natuurlijk weer een behoorlijk saaie les en we waren blij dat het weer afgelopen was. Anouk en Hilde waren naar de politie voor hun Residence permit. Een hoop gedoe! Vooraf ons vertrek hebben we opgezocht of een identiteitskaart als geldig identiteitsbewijs wordt gezien in Turkije, dit bleek zo te zijn. Overigens staat er op de achterkant van de id dat de kaart geldig is in heel Turkije. Anouk en Hilde van ons kwamen dus ook zonder problemen het land binnen. Om in Turkije te kunnen verblijven moet je een visum aanvragen en ook dat we hebben we allemaal gedaan. We hebben onze verblijfsvergunning daarna meteen aangevraagd bij de politie en we hebben een afspraak gemaakt voor de eerst beschikbare datum, 10 april. Bij het maken van de afspraak hebben Anouk en Hilde ingevuld (want je kon kiezen) dat ze een identiteitskaart hadden en dit was geen probleem. Eenmaal daar bleek dat ze geen verblijfsvergunning konden krijgen met een identiteitskaart. De politie heeft gezegd dat zij een paspoort aan moeten vragen en omdat een nieuwe afspraak pas over een paar maanden weer zou kunnen, als we weer in Nederland zijn, hebben zij gezegd dat ze zonder problemen konden komen en als ze tijd hadden dat ze werden geholpen. Anouk en Hilde zijn meteen naar het Nederlands consulaat gegaan in Turkije en hebben daar een paspoort aangevraagd. Eenmaal daar zeggen ze dat ze het erg druk hebben tot juli en dus niet kunnen helpen. De politie gaf 2 opties: of het land verlaten voor 5 mei, of een boete betalen bij het verlaten van het land. En naast die boete is er een mogelijkheid dat je Turkije voor bepaald aantal maanden/jaren niet meer in mag.

29 april.
29 april. Tijd voor ANTALYA! Overdag zijn we naar het hotel geweest waar de ouders van Shirley verbleven, er werkte een man die connecties had met de politie en wellicht iets kon betekenen voor Anouk en Hilde. Helaas was de man niet aanwezig en zijn we doorgegaan naar school. We zijn eerst langs onze coördinatoren gegaan maar ook zij waren niet aanwezig. Daarna zijn we naar de les gegaan en hebben de les gevolgd. Naderhand vroeg de lerares vanalles over onze situatie, ze was erg ontdaan. We hebben nog even met haar gekletst en zijn daarna naar huis gegaan. Thuis hebben we boodschapjes gedaan en zijn we gaan koken (rookworst met stamppot!!!!!) daarna hebben we snel onze koffers gepakt en zijn we op weggegaan naar het vliegveld. Jaaaaa, tijd voor een paar daagjes relaxen en zon! Eenmaal aangekomen in Antalya werd het nog een heel gezoek welke bus we moesten pakken naar Kemer. We zijn eruit gekomen en zijn aangekomen bij het Hotel. Een donker hol waar alleen zielig het bordje stond "Batont Garden hotel". We dachten 'ojeej, waar komen we toch terecht...' Eenmaal ingecheckt en al bleek het reuze mee te vallen!! Het was een prima hotel waar wij de dagen wel door kunnen brengen.

30 april
We zijn meteen gaan slapen (inmiddels 23:30) en zijn de volgende dag om 09:00 opgestaan voor het ontbijt. Een lekker eitje met brood, de rest was een beetje raar eten.. Na het ontbijt zijn we onze handdoeken op gaan halen en bij het zwembad gaan liggen. Er kwam steeds een Turkse man vragen of we massage wilde, we wezen hem vriendelijk af. Er liepen alleen maar Russen rond en wij werden dus ook als Russen gezien. Het waren allemaal zo'n vreemde mensen, oude sexy dansende vrouwen aan het zwembad tot een streetdance optreden van iemand van 25. We hebben de hele dag bij het zwembad gelegen en gezwommen. Helaas had het insmeren om het kwartier geen nut.. We waren toch verbrand! Wat deed het pijn! Shirley haar voeten waren vuurrood en op een gegeven moment ging ze sokken aantrekken en ermee rondwandelen want ze was bang dat het anders nog erger zou verbranden. In de avond hebben we weer buffet gegeten en daarna zijn we eventjes snel het stadje ingegaan. We hebben daar een lekker ijsje gegeten en zijn naar het strand gewandeld. We hebben op het strand even gechillt en zijn toen teruggegaan. We hebben daarna cocktails gedronken in het hotelleke! GRATISSSSSSS

1 mei
We zijn om 09:00 opgestaan voor het ontbijt en zijn daarna meteen aan het zwembad gaan liggen. Helaas werd het om 14:00 een beetje bewolkt en begon het te miezeren, we zijn naar de hotelkamer gegaan en hebben omgekleed om het stadje in te gaan. Eenmaal in het centrum scheen de zon weer flink.. we zijn dus omgedraaid en hebben snel onze bikini aangetrokken!! De barman had een oogje op Shirley en hield haar de hele tijd in de gaten, hilarisch! We hebben lekker cocktails gedronken en gerelaxt.We hebben ook even snel wat ontbijt gehaald bij de Migros en de Bim want de volgende ochtend moesten we namelijk erg vroeg weg waardoor we het ontbijt missen.We kwamen Jeff Alberts tegen van GTST, hij leek er sprekend op! We hebben gevraagd of we hem op de foto mogen zetten.. hij was helemaal trots en vertelde het aan al zijn collegas haha.

2 mei
VROEG!!!! Om 05:30 ging de wekker en moesten we opstaan om naar het vliegveld te gaan. We hebben snel ontbeten op onze hotelkamer en zijn opzoek gegaan naar de bus. ELLENDE, we wisten niet wanneer waar en hoe laat de bus zou vertrekken naar Antalya. We hebben erop gegokt en gelukkig is alles goedgekomen! Om 09:30 gingen we de lucht in, terug naar Istanbulllllll. Weer gebroken en moe kwamen we aan. We hebben snel even een pakketje opgehaald bij de PTT, en wat bleek erin te zitten? ONZE VERBLIJFSVERGUNNING! We zijn nu officieel inwoners van Turkije. Bizar eigenlijk. We zijn daarna boodschappen gaan doen en hebben op de terugweg een pide gegeten. Daarna hebben we gechillt en wat programma's terug gekeken, gekookt en we maken ons nu klaar voor een avondje drankjes doen!